10. januar 2010

Ordenes skønhed

Min storebror omtalte siden Wordle for mig til jul, og nu har jeg fundet den. Den er intet mindre end fantastisk!

Man skriver simpelthen bare en tekst ind eller linker til en blog, så finder Wordle ud af, hvilke 150 ord, der bliver brugt mest og sætter dem op i en såkaldt "cloud", hvor ordets størrelse viser frekvensen. Altså jo mere brugt, des større ord.

Her er en præsentation af det sidste indlæg her på bloggen:


Klik for forstørret billede

Det fede er nu alle valgmulighederne. Man kan vælge mellem en masse skrifttyper, layoutmuligheder og farver, og der står ikke Wordle nogen steder på det endelige produkt. Man kan endda vælge, hvor mange af topordene, der skal med, hvilke ord, der ikke skal med, fravælge tal og principielt også fravælge "sædvanlige ord" på en række sprog. Hvor godt sidstnævnte funktion virker, kan jeg dog ikke helt gennemskue.

Men mor jer med Wordle - den kan bruges til en hel masse ting, tror jeg.

Ingen kommentarer: